تاریخچه بازاریابی شبکه ای به روایت تصویر
در این مطلب تعدادی از ویدیوهای موجود که به بررسی بازاریابی شبکه ای و تاریخچه آن می پردازند را قرار می دهم :
1 - ویدیوی اول که تولید داخل کشور است و به بررسی تاریخچه بازاریابی شبکه ای می پردازد :
مدت زمان: 3 دقیقه 2 ثانیه
( حجم : 8 مگابایت )
دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 37 ثانیه
( حجم : 24 مگابایت )
برخی از عبارتهای مرتبط با بازاریابی شبکهای عبارتند از: فروش رابطهای (Affiliate Marketing)، بازاریابی چند سطحی، امال ام، ان ام، شرکتهای هرمی (Pryramid Schemes)، فروش ارجاعی (Referral Marketing)، شرکتهای سرمایهگذاری، بازاریابی اثر شبکهای (Network-Effect Matrketing) و شرکتهای پونزی.
در بازاریابی شبکهای، بازاریابها بصورت تبلیغات کلامی یا تبلیغات چهره به چهره اقدام به فروش محصولات کمپانی میکنند. سر و کار فعالان فروش شبکهای با قانون، بدلیل شباهت این نوع از فروش، با شرکتهای هرمی میباشد.
تاریخچه
ایدهٔ بازاریابی شبکهای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در صدهٔ ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در صدهٔ سوم ق. م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.
جان پل گتی (۱۸۹۲ - ۱۹۷۶)، ثروتمند ترین مرد امریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که «من ترجیح میدهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم». این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایهگذار فلسفهٔ بازاریابی شبکهای شدهاست.
اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامهای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دو چرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند. ولی فروش کمپانی بسرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلولهٔ برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی ایم وی بفروش میرساند.
منبع : ویکی پدیا فارسی