فروش سنتی
فروش یکی از قدیمیترین حرفه هاست و شاید یکی از ارکان شکل دهنده اجتماع و برآورده سازی نیازهای انسان ها بوده و هست . در شکل سنتی آن که بیشتر فضای حجره های تجار در ذهن تداعی می شود تا جهان شبکه ای و دنیای مجازی و بازارهای رقابتی و جهانی دنیای امروز ، همه جلوه ها و مصادیق گذشته و امروز فروش است .
در فضای سنتی فروش ، بدلیل عرضه اندک و رقابتی نبودن فضای فروش ، بسیاری از فعالیت های فروشندگی، حول سفارش گیری و تشکیل صف های انتظار توسط مشتریان دوران می کرد و یا بدلیل دانش اندک مشتریان از پارامترهای دقیق محصولات و کالاهای جایگزین آن ، موجب تحمیل اقلام کم کیفیت و انحصاری به مشتریان می شد .
همچنین تصور ذهنی از فروشندگی در نظام سنتی مبتنی بر شخصیتی پرحرف و چرب زبان ، چاپلوس و تا حدی دروغ پرداز شکل گرفته ، حال آنکه بسیاری از این مفاهیم و روش ها در طی دهه های گذشته دچار تغییرات اساسی محتوایی شده اند .
شاید اکنون بتوان گفت که دیگر روش های گذشته فروش در فرمولها و محاسبات چند مجهولی دنیای امروز نمی تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان و فروشندگان باشد زیرا که قواعد و پارادایم های غالب و احتیاجات حاکم بر بازارهای جدید ( قرن بیست و یک ) تفاوت های بسیاری با گذشته خود داشته است .